En relació a
l’últim article comentat en aquest mateix bloc, és a dir, a l’article de
Bartolomé, A., títulat “Web 2.0 and New Learning Paradigms”, i publicat en
la revista: eLearning Papers (vol. 2,
2008), trobem un altre article en la xarxa, escrit per Adell, J.; on comenta
més en profunditat les qüestions plantejades en el text escrit per Bartolomé,
A.
Adell, J. ; aporta noves propostes a les idees
significatives, destacades en l’article escrit per Bartolomé, A. Donat que en l’última
entrada d’aquest bloc, queden esmentades les idees en les que incideix
Bartolomé, A.; realçaré directament, les noves consideracions que se’n desprenen
de l’article de Adell, J.
Respecte a la idea de
l’experiència i aprendre entre iguals, considera que es podria
establir com a canvi transcendent, en aquest entramat, la possibilitat de que
els estudiants se’n beneficiïn en les seves qualificacions de les aportacions
en la construcció col·lectiva de coneixements. Per això, proposa diversos
exemples en els que es podria articular aquest canvi substancial, com per
exemple, fer-ho a través de la plataforma de xarxa social, juntament amb un
sistema de puntuacions on els mateixos companys puguin valorar com d’enriquidores
han estat aquestes aportacions dels companys en els seu propi procés d’aprenentatge.
De manera que suposaria que una part de la puntuació fos atribuïda pels
mateixos companys, ja que també, són ells els fan ús de les seves aportacions
en els coneixements que construeixen de forma col·lectiva.
En aquesta mateixa línia, l’autor fuig de seguir amb els
plantejaments comuns que parlen de “la web 2.0” com una interesant font d’eines,
per apostar per una aportació més crítica on impulsa i construeix noves
propostes. De manera, que pondera la possibilitat d’articular una nova perspectiva
“constructivista-social o
construcsionista del aprenentatge, amb els valors del moviment per el lliure accés
al coneixement ”, com diu el mateix Adell, i arrel d’això, suggereix la
creació “d’una tribu virtual” o
aprofitar alguna existent per tal d’educar en aquestes claus als estudiants.
Com a exemples, anomena a la blogsfera educativa i la possibilitat de crear una
comunitat de pràctica universitària on hi participin tant professors com estudiants
de determinades especialitats.
Tal i com en l’anterior comentari manifestava, crec
fermament en la necessitat d’aportar la mirada crítica per millorar les eines
de les que disposem, per això mateix, he considerat oportú, incidir en aquest
article, ja que, des del meu punt de vista, complementa les idees que manifesta
Bartolomé, A.; ja que Adell, afegeix a aquestes idees, noves alternatives,
propostes que poden impulsar un canvi que permeti ser fidel als valors més
positius i transformadors que conté “la web 2.0”, però que com bé diuen, són
valors que en la realitat d’aquestes pràctiques, encara no han pogut sortir a
la llum per treure profit i, mostrar que una altra educació més enriquidora i construïda
per a tots els que se’n nodreixen d’ella, és possible. Però perquè esdevingui,
calen noves propostes que s’arrisquin a provar noves metodologies, que fins ara
s’han descartat de primeres, sense provar l’eficàcia que poden arribar a tenir.
Poder, aquestes propostes, no són escoltades, o aplicades, perquè, no convé que
la societat tecnològica sigui la que impulsi els valors més primaris i necessaris,
aquells valors que per els que manipulen la societat, poden suposar un perill i
una pèrdua de poder.
Per acabar convido al lector a visionar el vídeo que
apareix com a figura1, protagonitzat pel mateix Adell, J.
Figura 1: Adell: "a l'educació 2.0 el més important és la pedagogia i no la tecnologia"
FONTS CONSULTADES:
- Adell, J. (2008): Web 2.0 y nuevos paradigmas de aprendizaje. Edu & tec. Web 2.0. 19 de mayo de 2008.
Disponible a: http://elbonia.cent.uji.es/jordi/2008/05/19/web-20-y-nuevos-paradigmas-de-aprendizaje/ [consultat desembre de 2012. ]
- http://elbonia.cent.uji.es/jordi/ [consultat desembre de 2012. ]
- http://www.youtube.com/watch?v=bnWp0YQIUF8 [consultat desembre de 2012. ]
No hay comentarios:
Publicar un comentario