sábado, 8 de diciembre de 2012

Comentari de l'article: " Web 2.0 y nuevos paradigmas de aprendizaje"


En relació a l’últim article comentat en aquest mateix bloc, és a dir, a l’article de Bartolomé, A., títulat Web 2.0 and New Learning Paradigms”, i publicat en la revista: eLearning Papers (vol. 2, 2008), trobem un altre article en la xarxa, escrit per Adell, J.; on comenta més en profunditat les qüestions plantejades en el text escrit per Bartolomé, A.

Adell, J. ; aporta noves propostes a les idees significatives, destacades en l’article escrit per Bartolomé, A. Donat que en l’última entrada d’aquest bloc, queden esmentades les idees en les que incideix Bartolomé, A.; realçaré directament, les noves consideracions que se’n desprenen de l’article de Adell, J.

Respecte a la idea de l’experiència i aprendre entre iguals, considera que es podria establir com a canvi transcendent, en aquest entramat, la possibilitat de que els estudiants se’n beneficiïn en les seves qualificacions de les aportacions en la construcció col·lectiva de coneixements. Per això, proposa diversos exemples en els que es podria articular aquest canvi substancial, com per exemple, fer-ho a través de la plataforma de xarxa social, juntament amb un sistema de puntuacions on els mateixos companys puguin valorar com d’enriquidores han estat aquestes aportacions dels companys en els seu propi procés d’aprenentatge. De manera que suposaria que una part de la puntuació fos atribuïda pels mateixos companys, ja que també, són ells els fan ús de les seves aportacions en els coneixements que construeixen de forma col·lectiva.

En aquesta mateixa línia, l’autor fuig de seguir amb els plantejaments comuns que parlen de “la web 2.0” com una interesant font d’eines, per apostar per una aportació més crítica on impulsa i construeix noves propostes. De manera, que pondera la possibilitat d’articular una nova perspectiva “constructivista-social o construcsionista del aprenentatge, amb els valors del moviment per el lliure accés al coneixement ”, com diu el mateix Adell, i arrel d’això, suggereix la creació “d’una tribu virtual” o aprofitar alguna existent per tal d’educar en aquestes claus als estudiants. Com a exemples, anomena a la blogsfera educativa i la possibilitat de crear una comunitat de pràctica universitària on hi participin tant professors com estudiants de determinades especialitats.

Tal i com en l’anterior comentari manifestava, crec fermament en la necessitat d’aportar la mirada crítica per millorar les eines de les que disposem, per això mateix, he considerat oportú, incidir en aquest article, ja que, des del meu punt de vista, complementa les idees que manifesta Bartolomé, A.; ja que Adell, afegeix a aquestes idees, noves alternatives, propostes que poden impulsar un canvi que permeti ser fidel als valors més positius i transformadors que conté “la web 2.0”, però que com bé diuen, són valors que en la realitat d’aquestes pràctiques, encara no han pogut sortir a la llum per treure profit i, mostrar que una altra educació més enriquidora i construïda per a tots els que se’n nodreixen d’ella, és possible. Però perquè esdevingui, calen noves propostes que s’arrisquin a provar noves metodologies, que fins ara s’han descartat de primeres, sense provar l’eficàcia que poden arribar a tenir. Poder, aquestes propostes, no són escoltades, o aplicades, perquè, no convé que la societat tecnològica sigui la que impulsi els valors més primaris i necessaris, aquells valors que per els que manipulen la societat, poden suposar un perill i una pèrdua de poder.
Per acabar convido al lector a visionar el vídeo que apareix com a figura1, protagonitzat pel mateix Adell, J.



                                        Figura 1: Adell: "a l'educació 2.0 el més important és la pedagogia i no la tecnologia"



FONTS CONSULTADES:

  •        Adell, J. (2008): Web 2.0 y nuevos paradigmas de aprendizaje. Edu & tec. Web 2.0. 19 de mayo de 2008.

Disponible a:      http://elbonia.cent.uji.es/jordi/2008/05/19/web-20-y-nuevos-paradigmas-de-aprendizaje/    [consultat desembre de 2012. ]





No hay comentarios:

Publicar un comentario