Antonio
Bartolomé, en l’any 2008, va publicar un article anomenat: Web 2.0 and New Learning Paradigms.
L’article
el comença fent constar que des de l’any 2004, les iniciatives educatives
anomenades “Web 2.0” i “eLearning 2.0”, han originat un gir en Internet. Tot i que a l’autor
li resulten incerts aquests dos termes, com per considerar-los nous exemples de
l’educació a través de les tecnologies, destaca algunes de les idees que aporten
i considera que poden suposar canvis claus en l’educació.
Emfatitza,
en el canvi que representen pel concepte d’estudiar en qualsevol lloc i moment,
gràcies a la xarxa com a plataforma i a l’opció de disposar de diferents
dispositius per a treballar els aprenentatges. Desprès, destaca la influència
que pot tenir la intel·ligència col·lectiva, respecte la idea d’autoritat en
els sistemes educatius. Subratlla també, com les etiquetes i RSS, possibiliten
examinar tant la classificació tradicional, com el coneixement i la recuperació
d’informació.
D’aquesta
manera, l’autor destaca els canvis importants que representen més enllà, dels
cursos que ofereixen aquestes eines. Reconeix, que aquests recursos no influenciaran
ni en l’autoritat del coneixement, ni en el control empresarial, però afirma,
que poden transformar la separació que es fa, entre aprendre i viure.
El
text es mostra crític amb els termes “Web 2.0” i “eLearning 2.0”, però lluny de
fer judicis destructius, manifesta les aportacions que considera encertades i enriquidores
resultants d’aquestes noves eines, a la vegada, que fa constar els aspectes que
des del seu punt de vista, no aportaran transformacions substancials en la
realitat actual. Des del meu prisma, és necessari realitzar crítiques
constructives a les noves eines que s’implanten, ja que, quan aquestes es fan
des del coneixement de la realitat, esdevenen sent el primer pas, per tal de
fer possible la introducció de millores en les mancances que aquestes
presenten. Sense aquestes aportacions, no seria possible avançar ni evolucionar.
Donat que es tracta d’una eina que posa de manifest la possibilitat de col·laborar
oline, resulta indispensable, que aquells que ho coneixen aportin les seves
visions per evitar caure en el parany de
creure que no existeixen aspectes a millorar, quantes més aportacions,
més possibilitats de corregir-ho i polir-ho . Per aquest motiu en la figura1 i 2, apareixen uns esquemes que
faciliten completar una mica més, les pròpies nocions de les característiques d’aquestes eines, així cada vegada més gent, podrà conèixer-ho i a la vegada promoure noves
aportacions, impulsant així una evolució constant, fruit de la comunitat
implicada.
Figura 1: E-Learning 2.0
Figura 2: Aplicacions
de 2.0
FONTS CONSULTADES:
·
Bartolomé, A. (2008): Web 2.0 and New Learning Paradigms. eLearning Papers. 8. Pp. 1-10. April 2008.
Disponible a:
[consultat desembre de 2012. ]
[consultat
desembre de 2012. ]
No hay comentarios:
Publicar un comentario